Ben jij een Kansengrijper of een Ondernemer?
Hoe wordt je een toekomstbestendige ondernemer die tegen een stootje kan?
Sommige ondernemers zijn er per toeval ingerold of hebben het familiebedrijf overgenomen en weer andere hebben er al vanaf kleins af aan van gedroomd. Ondernemers zijn er in alle soorten en maten en op veel verschillende niveaus: Gelukstreffers die op gevoel al jaren een winstgevend bedrijf runnen en startups waar ieder detail en alle data heel goed overwogen wordt, voordat er een actie plaatsvindt.
Maar hoe verander je van een kansengrijper, een initiatiefnemer met veel risico, in een ondernemer met een toekomstbestendige onderneming die wel tegen een stootje kan?
Verantwoordelijkheid durven nemen
Ondernemen is niets anders dan waarde brengen aan een klant door een actie te ondernemen. Of het nu om een product of dienst gaat en wat je ervoor terug krijgt, dat is minder relevant. Wat wél relevant is, is door wie verantwoording voor de genomen actie afgelegd wordt.
Als je zelf eindverantwoordelijk voor alle baten en consequenties bent, dan ben je aan het ondernemen. Maar dat maakt je nog geen persoon met een onderneming, dan grijp je enkel een kans met alle risico’s van dien. Hoe word je dan toch een echte ondernemer?
Toekomstgericht zijn
Je verandert van kansengrijper in ondernemer met een onderneming, wanneer je niet meer naar het hier en nu kijkt, maar naar de toekomst gaat kijken. Als je vooruit gaat kijken en denken, zo’n 5, 10 of zelfs 15 jaar vanaf nu. En denkt: ‘Wat kan ik bereiken met mijn onderneming en de waarden die ik wil leveren?’. Of misschien nog belangrijker: ‘Wat wil ík ermee bereiken?’. Dan ben je op zoek naar een manier om je onderneming toekomstbestendig te maken.
Als je stilstaat bij wat jij wilt bereiken, dan begin je te fantaseren, te dromen, een visie te creëren voor jou en voor jouw onderneming. De kunst is om voor de visie die jij voor ogen hebt een strategie te maken. Dit is een plan om jou te helpen om die ‘lange termijn’ doelen te halen, koers te houden naar de toekomst en die strategie te blijven bewaken door meetbare ‘korte termijn’ doelen in je activiteiten (missie) te stellen.

De juiste bouwstenen
Wat veel ondernemers vergeten, is dat de basis van hun onderneming, de missie, visie en strategie, voortkomt uit hun persoonlijke motivatie (hun why) en dat de kernwaarden van hun onderneming essentieel zijn om richting te geven, besluiten te nemen en uitdagingen van klein tot groot te kunnen overleven.
Voor die ondernemers die meer actiegericht zijn, heeft iinnovate SOM de strategische piramide omgezet in een raket om een beeld te creëren van wat er nodig is om toekomstbestendig te worden.

.
Wil je echt actie ondernemen, een visie bouwen of je strategische piramide creëren? Dan horen we graag van jou voor een gepersonaliseerd traject. Kijk naar de Start of de Journey voor meer inspiratie.
We zijn telefonisch bereikbaar via 06 – 52 85 24 85 of per e-mail via [email protected].