Hoe kun je toekomstplannen maken in tijden van onzekerheid?

In deze onzekere periode weten veel ondernemers niet, eigenlijk niemand, hoe een toekomst zonder corona (Covid-19) eruitziet en of die er ooit zal zijn. Wat we wél weten is dat het coronavirus diepe littekens achter zal laten. Veel bedrijven overleven de coronacrisis niet en dan hebben we het alleen nog maar over de economische schade. Hoe groot zal de emotionele schade straks zijn? Niet alleen voor ondernemers, maar voor iedereen.

Door deze littekens zullen niet alleen onze omgangsvormen veranderen, in zoiets als een 1,5-meter-economie of -maatschappij. Ook de verwachtingen van mensen, van klanten, zullen anders worden.

‘Hoe kunnen ondernemers uit servicesectoren weer aan de verwachtingen van hun klanten gaan voldoen als ze niet weten wat die verwachtingen zullen zijn?’

De uitdaging 

Dat er iets moet veranderen lijkt onvermijdelijk. Herhaling van deze situatie moeten we met z’n allen in de toekomst zien te voorkomen, dus zullen er eisen van zowel de klanten als de overheid komen. Maar ook zullen de meeste ondernemers van deze ervaring leren en strategieën ontwikkelen om in het vervolg op dergelijke risico’s te kunnen anticiperen. Dat er actie gaat komen is dus zeker, maar de vraag is hoe en wat voor toekomstplannen je in deze onzekere tijden überhaupt kunt maken.

De maatregelen van de overheid gelden voor iedereen, daar moet je mee leven en het beste van maken. Ze zullen komen en dat is niet voor niets. 

Inzicht

Om risico’s te verkleinen en je motivatie te vergroten kun je het beste even teruggaan naar de tekentafel. Als ondernemer is het namelijk heel belangrijk om je ‘why’ te kennen en centraal te stellen. Zodat je met die kennis een visie kunt bepalen waarbij de snelle winst van vandaag plaatsmaakt voor de zekerheid van morgen.

Na zo’n lange tijd thuis te zitten, zullen veel ondernemers dit al gedaan hebben. Maar dan rijst al snel de vraag: ‘Hoe kun je de verwachtingen van jouw klanten bijhouden?’ Het antwoord is eigenlijk helemaal niet zo complex. Bedenk potentiële scenario’s en zorg dat je met jouw kennis, verwachtingen en visie een cultuur van verandering creëert. Op deze wijze zal je komen tot een van de volgende mogelijkheden om een plan te maken. Verbeteren, veranderen of innoveren.

Verbetering

Voor sommigen betekent dit dat ze slechts een aantal verbeteringen in de context (omgeving) van hun organisatie hoeven door te voeren. Voor bedrijven met een verandercultuur, een serviceproces met owners en gedocumenteerde operationele processen, die ze makkelijk en doeltreffend aan kunnen passen naargelang de verwachting verandert. 

Verandering

Voor anderen, een groot deel van de serviceproviders in het mkb, geldt dat ze naast het doorvoeren van contextverbeteringen ook een verandering moeten ondergaan. Een verandering in hoe hun service gepland en gemanaged wordt en daarmee de cultuur binnen het bedrijf. Waarschijnlijk moet het serviceproces opnieuw worden ontworpen om verandering en flexibiliteit mogelijk te maken. 

Innovatie

De laatste groep, de ondernemers die het hardst getroffen zijn, zal behalve contextverbeteringen en veranderingen aan het serviceproces, ook het operationele proces aan moeten passen. Voor deze ondernemers is het van groot belang dat ze nieuwe initiatieven realiseren, zij zullen binnen de servicesectoren Innovatie gaan veroorzaken.

Hoe kun je je beter voorbereiden?

Misschien heb je moeite om terug naar de oorsprong te gaan en de visie te formuleren die nodig is om jouw toekomst weer te kunnen omarmen. Misschien is de reden om in beweging te komen niet geheel vrijwillig, maar uit noodzaak om te overleven. Misschien wil je simpelweg je concurrentie voor zijn en wil je ruimte in de markt winnen. 

Wát jouw drijfveer of uitdaging ook is, iInnovate SOM kan jou en jouw organisatie helpen om een duidelijke visie te ontwikkelen, een plan te maken en de juiste strategie uit te voeren. Of je het graag bij kleine, gecontroleerde verbeteringen wilt houden of juist inhoudelijk en structureel dingen anders wilt aanpakken, het Service Assessment van iInnovate helpt je om inzichtelijk te krijgen wat er nodig is om de verwachtingen van jouw klanten te beïnvloeden en te overtreffen.




Geef een antwoord

This website uses cookies and asks your personal data to enhance your browsing experience.